Vanliga frågor & svar

 

Så funkar Farmer & Butcher

Farmer & Butcher är ett nätverk av matproducenter och kunder, en köp- och säljplattform i molnet och en fysisk butik

Sveriges matproducenter säljer mat som de själva prissätter. De levererar till butiken på tider som passar dom där kunderna sedan kan handla ifrån. (Se även ”Sveriges torg” på startsidan)

 

 

 

Självplock i den fysiska butiken

Sortimentet i butiken består av varor från farmerandbutcher.se samt varor från Alvas skafferi (Alvas skafferi erbjuder ett dagvarusortiment som tex: toalettpapper, godis och tvättmedel). I butiken kan producenter fylla på med produkter under tider som passar dem. (kontakta oss så får du en digital nyckel till dörren och en plats i butiken)

Butiken ligger på Stagneliusvägen 39 – På Kungsholmen – Stockholm

Öppettider:   Bemannat kl. 18–19, måndag – torsdag (Kom gärna så berättar vi mer)

                          Obemannat kl. 07–22 varje dag (Handla obemannad tid se nedan)

 

 

Hur handlar jag från Farmer & Butcher’s sortiment?

Det finns två sätt

  1. Gå in på farmerandbutcher.se via din dator, surfplatta eller mobil. Därefter till butiken för att välja vilka varor du vill handla. Väl inne på en vara väljer ni vilken gård ni vill handla ifrån. Du lägger till en vara i varukorgen genom att välja antal och trycka på köp. När du känner dig nöjd klickar du på varukorgen uppe till höger för att gå till kassan. Vill du handla mer från en speciell gård eller vill se vad de erbjuder så klickar du på deras gårdsnamn. När köpet är klart får du ett kvitto på mejlen. Du kan plocka ditt köp i den fysiska butiken under bemannad tid, eller obemannad tid om du har Skafferiet-appen. (Se nedan)

 

  1. Handla och plocka när som helst under obemannad tid. För att kunna handla på obemannad tid behöver du ladda ner appen ”Skafferiet”. Läs mer om appen på alvasskafferi.se

Med hjälp av appen öppnar du dörren, skannar dina varor med mobilkameran och betalar. Samtliga varor kan skannas med appen. Första gången du laddar ned appen behöver du registrera dig som användare och lägga till ett kontokort. Vid frågor om appen kontakta Stefan på 0736564484.

 

Varorna på farmerandbutcher.se

Varorna kommer direkt från svenska och lokala producenter som själva levererar, sätter pris och lagerför sina varor. Hemsidan visar ständigt aktuellt utbud av vad som finns i butiken och när sista antalet av en vara blir köpt finns den inte längre att se. Detta tills en ny leverans av varan sker till butiken och producenten eller vi uppdaterar saldot. Varan blir då åter synlig på hemsidan. Därför ”rör sig” utbudet på farmerandbutcher.se eftersom producenterna säljer vad som finns just nu. (Önskar du att köpa 2st av en vara som det finns 1st av säger hemsidan till att det inte går.)

 

Hur vet jag om en vara finns i lager, i butik eller måste beställas?

Under varje produkt står det om den finns i butik eller måste beställas. Just nu finns dock alla varor på hemsidan i den fysiska butiken och behöver inte beställas utan kan köpas innan du kommer till butiken eller på plats.

(När det finns beställningsvaror så framträder detta inne på produkten. Vid beställningar skickas ett SMS skickas till köparen när varan finns färdig att hämtas upp).

 

Vilken hållbarhet får jag på mina varor?

Om detta inte framgår under en produkts beskrivning så framgår detta av resp. producents information på varans förpackning.

 

Hur kan jag se min order?

Om du har en pågående order som du inte avslutat genom att betala kan du se den genom att klicka på varukorgenuppe till höger. I inloggat läge kan du också se din orderhistorik som du gjort genom att klicka på ditt namn högst upp i höger hörn och välja ”mina sidor”.

 

Hur ändrar jag en order som är betald?

En order som är betald kan ändras. Kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Jag saknar en vara i affären

Meddela gärna oss vilken vara som saknas så ska vi försöka se om det finns en producent som tillhandahåller detta i säsong.

 

Vilka varor erbjuder ni?

Sveriges bästa mat direkt från svenska gårdar, uppfödare och stadsodlare. Lokala varor, odlade giftfritt och tillsatsfria intygat av förädlare. Detta framgår när du trycker på en gård under resp. produkt under rubriken ”Renhet/LCA” (För mer information se Footprintmodellen)

Vi erbjuder superfärsk mat samtidigt som vi erbjuder kyl, frys- och torrvaror om vartannat, allt efter vad Sverige och säsongen erbjuder.

 

Behövs ett konto för att köpa, eller behöver jag logga in för att handla?

Nej, inget konto behövs för att handla. Men om du skapar du ett konto kan du se din orderhistorik och dina favoritgårdar. Din betalningsinformation sparas, vilket underlättar vid nästa köp.

 

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Du kan betala med Visa, MasterCard, och American Express som är utfärdade i Norden. Vi använder oss av Stripe säkra onlinebetalningssystem.

 

Vad kostar det att få varor hemlevererade?

I dagsläget har vi ingen hemleverans. Endast själplock i butik.

 

Vilken information behövs för att hämta upp mina varor?

Du behöver ingen information om du handlar direkt i butiken. Om du har handlat innan du besöker butiken för att plocka dina varor kan ditt kvitto (som kommer på mejlen) vara bra att ha nära till hands.

 

På vilka orter kan jag handla?

Alla i hela Sverige kan egentligen handla men varorna finns än så länge endast att plocka i vår butik på Kungsholmen i Stockholm än så länge.

 

Hur förvaras mina varor?

När vi plockat dina varor förvarar vi dem svalt, kylt eller fryst beroende på varuslag.

 

Vad händer om jag glömmer eller inte hinner hämta upp mina varor?

Har ni gjort ett köp men inte plockat det inom 2-3 dagar så kontaktar vi er.

Du använder en gammal webbläsare

Gamla webbläsare har bara delvis stöd för ny teknik och ger inte webbplatsen en ärlig chans att leva upp till sin fulla potential. Du kan enkelt ladda ner en annan webbläsare som fungerar bättre. Här är ett axplock moderna webbläsare som fungerar bra!

Uppdatera min webbläsare

Jag vill fortsätta ändå